Forum

Noget spiseligt i et nordvendt bed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. juni 2017 kl. 19.04

Jeg vil blive glad for forslag til, hvad jeg kan sætte i et bed mod nord. Der har stået en cotoneaster, som er gået ud.
Jeg ville foretrække noget, der både er dekorativt og spiseligt. Det skal være noget, der ikke bliver højere end 1,50 m.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juni 2017 kl. 20.33

Rabarber?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. juni 2017 kl. 20.38

Jeg tænker mere på en busk, hvis det er muligt, men tak for forslaget.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 21.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. juni 2017 kl. 21.09

Voreshus ligger med bagsiden mod nordøst Mod øst er der skygget af høje træer, så den sol der kommer der, en den der midt på dagen kommer over rygningen på taget.
Vi har her solbærbuske, som trives fint og giver masser af bær, samt en enkel ribsbusk, med et noget mere forkølet udseende, og tilsvarende færre bær.

Som bunddække har vi skovjordbær.

Hvis der kun er skygge, der hvor du vil plante, er der nok ingen af tingene, der vil dú.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. juni 2017 kl. 21.14

Tak for jeres hjælp, Frank og Vibeke.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. juni 2017 kl. 21.19

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. juni 2017 kl. 21.21

Jeg kan kun google mig frem til hvide ribs...
Lover at skrive, hvis jeg finder gule...

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2017 kl. 22.14

Hindbær kan også klare lidt skygge.

Pas på ikke at komme fra planteskolen med guldribs hvis du spørger efter gule ribs. Der er ikke gule ribs i almindelig handel, hvis de overhovedet findes. Kun hvide ribs som kan være lidt gullige. (Vi har tidligere haft en længere tråd om emnet).

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. juni 2017 kl. 22.16

Tjaaah, det ser ud til at gul ribs sandsynligvis er en uddød sort, desværre. Center for Biodiversitet eftersøger også sorten. :-(

"Regnbuens farver
Vi har nu været omkring hvide, røde, rosa, sorte og stribede ribs, endnu en farve synes at have været repræsenteret nem-lig et helt gult ribs, der tilmed var så sødt at man blev fristet til at spise det fra busken. Mange ældre mennesker kan berette om hvor sød den gule var og selvfølgelig om hvor smuk en rysteribs, man fik, når man blandede gule, hvide og røde i skålen.
Denne gule ribs er bare ikke omtalt i litteraturen, så det kan jo være at det er endnu en ribesart, der har fundet vej til folks haver. De der har smagt og set den er ihvertfald ikke i tvivl om at den er meget mere gul end en hvid ribs og mere sød i modsætning til alle de andre ribs. Når beskrivelsen her lyder lidt af datid og andenhånd er det fordi den gule ribs ligesom den kerneløse synes at være forsvundet.
Årsagen til at den ikke beskrives i gamle skrifter om ribs, kan være at planterne aldrig har været solgt som bærbuske, men som prydbuske. Den Nordamerikanske Ribes aureum har længe været en almindelig prydbusk i Danmark - for de gule blomster. Normalt har den blåduggede bær; men der eksisterer eller har eksisteret en gulfrugtet kulturform til bæravl på artens hjemegn.
Vi har tidligere ihærdigt efterlyst den gule ribs, og har fået kviste med bær fra mange forskellige haveejere, men fælles for de bær vi hidtil har set har været at det var hvide ribs, de fleste hvide ribs-sorter virker en anelse gule fordi man kan se kernerne inde i bærret. Det gælder iøvrigt også de hvide sorter der sælges idag. Vi har et par buske mere på observationslisten, men har altså endnu tilgode at se og ikke mindst smage en klase dejligt solgule eller orangegule ribs."

www.biodiverse.dk/artik/hrribs.htm

10 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2017 kl. 8.38

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. juni 2017 kl. 9.03

Ribs sorten 'Hvid Hollandsk' er gul ved fuld modenhed. Efter at have boret i emnet er jeg overbevist om, at det man tidligere kaldte for gule ribs i virkeligheden er hvide.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 4. juni 2017 kl. 12.21

@villy Mougaard
Kender du 'hvid hollandsk'? Kan du anbefale den? Er den velsmagende? Er busken relativt dekorativ resten af året?

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. juni 2017 kl. 13.06

Ja, jeg kender 'Hvid hollandsk'. Vi har vel omkring 25 forskellige ribs i samlingerne. De hvide sorter er generelt ikke så sure, som de røde. 'Hvid hollandsk' er ikke den mest yderige af de hvide sorter, men den er ret sød i smagen og giver et middelstort udbytte.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 4. juni 2017 kl. 14.23

Tak for hjælpen.

Nyt svar til emnet »Noget spiseligt i et nordvendt bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Noget spiseligt i et nordvendt bed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider