Forum

Når foreningerne bliver for gamle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 20. november 2016 kl. 11.46

Efterhånden som vi er ved at få ryddet op i haven og måske færdig med at sylte og alt det andet, der skal klares så er der bedre tid til forenings arbejde.
For mit vedkomne så har jeg i mange år haft interesse for foreninger, der havde med miljø at gøre og det tror jeg bare var til fældigt .
Biavl i ca 10 år frøbytte i ca 5 år og lokal agenda 21 arbejde i ca 12 år . Men ingen hønseavlerforening.
Men af en eller anden grund har jeg erfaret af der med tiden opstår en slags opløsning at disse foreninger , de splittes, hvis ikke der opstår ballade , jalousi, misundelse eller knivstikkeri. Det er som regel de steder hvor der er stor udstiftning af mennesker at dette opstår. Dette har jo bl.a oplevet i mit arbejde i Lokal agenda 21 regi. Andre gange høre man også om foreninger , der heldigvis har holdt i rigtig mange år og hvor man er kommet hinanden ved i gennem mange år

Er det typisk for disse " miljø foreninger" at de bare er sådanne? .Er det for at de der kommer her ofte skal belære andre med deres viden,? at det skræmmer nye at forening arbejdet aldrig kommer op og køre fornuftig ?.

I Biavlerforeningen oplevede jeg at den gamle formand altid blev sat til at oplære nye biavler op, hvilken han var meget sur over . Det dur heller ikke .Det lære ingen noget af..

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. november 2016 kl. 16.44

En forening bliver kun for gammel, hvis dens formål udløber.

Det er foreningens medlemmer, der skal holde gang i foreningen. Det er vigtigt, at man gør noget for at få nye medlemmer og det er vigtigt, at de nye medlemmer bliver godt modtaget og lyttet til fra starten.

Det er vigtigt, at medlemmerne har fælles oplevelser, at man foretager sig noget sammen.

Men for det enkelte medlem kan en forening godt have en begrænset periode - at man vil skifte spor og opleve noget andet. Eller at man må drosle ned på sine aktiviteter.

Synes man, at aktiviteterne er blevet lidt uinteressante eller ensformige, må man jo selv tage fat og ændre på det.

PØ er i fuld vigør. Her sker mange nye og gode tiltag. Her er der ingen undskyldning for at brænde ud.
Der er ingen, der har prøvet alle tilbuddene.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 20. november 2016 kl. 17.54

Jeg oplevede i Biavlerforeningen et underlig adfærd hvor når vi var ude og besøg nogle mennesker. Det kunne være honning centraler , store biavler eller fabrikker med biudstyr, at så satte bestyrelsen sig konsekvent sig sammen og sørgede for at der ikke var plads til andre. De var enerne .
Om vinteren var det meget almindelig at der var foredrag og til disse foredrag blev der serveret kaffe og kage . Kaffen betalte foreningen, men kagen blev bagt af den nuværende formands svigermor og kun af hende . Det viste sig fandt jeg ud af at hun derved tjente lidt ved det. Bevares hun havde også arbejdet med det . Men at man ikke skiftet til det?. Men ellers var det det meget hyggeligt .Der blev passet på bier og penge .
Desværre gav man nogle år efter los til en ny formand og det var ved at koste alle bierne.

I forbindelse med mit Lokal agenda 21 arbejde så skyldes det nok at jeg var meget aktiv i starten og havde gang i meget . Fik skaffet mange ting hjem til udstillings brug, vareprøver som vi kunne uddele
bøger til fremvisning mv. Alt sammen ting vi kunne have med på vores grønne dage/ udstillinger rundt omkring i kommunen.
Så er det bare lidt af en flad fornemmelse flere år efter at få skudt i skoene at man har gjort den slags arbejde kun for egen interesse skyld . Samt andet tarvelig og som bunder i jalousi. Så gider man ligesom ikke rigtig miljø arbejde igen . Det er lidt ærgerlig. Der er nok at tage fat på.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2016 kl. 18.29

Ja, det er meget rigtigt. I dette forum skal man huske på at tilgangen af nye brugere i dag kommer fra GOOGLE og her står der ikke en dyt om at HAVENYT er et økologisk Forum. Det var nok ikke via GOOGLE de gamle medlemmer/ brugere kom ind i dette forum. Jeg kan da tydeligt se at der kun er ganske få aktive i dette forum. Folk melder sig ind, spørger til deres potteplante og det var så det. Læser de flere indlæg, bliver de jo nærmest forskrækkede over tonen herinde. Måske skal det blive ved med at være en klub, hvor man smækker med døren, når man ikke kan se at indlæg og temaer passer i ens kram.
Mon der er 100 aktive og flere hundrede eengangs spørgere? Det er i hvert tilfælde mit indtryk.
Jeg kom også herind nærmest ved et tilfælde uden at ane at man her skulle træde med økologiske træsko. Det viste sig dog, at jeg allerede var 90 % økologisk ( 10 % for min kunstgødning til græsplænen). Jeg havde både kompostdynger, brændestakke, kvasbunker, kratskov osv.
Så med alle de verbale overfald jeg og andre er ude for fra oldøkologernes side, vil jeg ønske større tolerance og bedre scrolle evner. Et forum kan kun bestå i kraft af mangfoldighed.
Mine manglende 10 % økologi kan så passende modregnes med alle de fakserier med opvarmning af drivhuse og kunstig bestråling med LED lys, som bare har slidt på miljøet andre steder.
Naturligt burde være, hvad der kan gro under de forhold vi nu en gang har her til lands.
Ingeborg

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 20. november 2016 kl. 19.05

Via lokal agenda 21 arbejde har jeg mødt mange forskellige mennesker og med hver deres meninger og når snakken bl.a går på miljø problematikker , så er der forskellige meninger,
bl. a ud fra folks baggrunde . Når vi så sidder rundt om bordet kan jeg ikke lade være med at se hvordan folk agere og tænker når folk udtaler sig. Nogle griner hånligt, andre smiler nogle bliver forlegen og atter ander sidder og ryster på hoved .
Det er meget vigtig at kunne acceptere andre mennesker ellers fungerer det ikke .
Det samme tror jeg også sker her inde når vi skriver sammen , uden at vi kan se hinanden. Man danner sig et indtryk . Men kunsten er at kunne holde et sobert tone og huske på at folk kommer her med vidt forskellige baggrunde og interesser.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2016 kl. 19.46

Søren. Her rammer du lige i plet. Vi kan ikke se hinanden og med ganske lidt fantasi opstår der en fru Bo Bedre og fru Hyacinth. Bare fordi jeg er god til at fotografere eller er pertentlig, betyder det jo ikke, at jeg går rundt i min have med blomstret forklæde, stråhat og en nydelig kurv over armen. Dem der har opfattet min person sådan, har ikke set mig i mange lag møgbeskidt tøj, store arbejdshandsker og gummistøvler. Så fantasien er lidt mangelfuld hos mine kritikere. Vi skal heller ikke være en homogen masse. Jeg tror at det ender med en lille håndfuld mennesker herinde, som holder gang i foretagendet og så bliver det måske 120 % økologisnak og den kan de ikke holde kørende vinteren over uden LED.
Gamle foreninger lukkes eller fusionerer og opstår som nye, indtil der igen sker en fornyelse. Hvorfor skulle det være statisk?
Ingeborg

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. november 2016 kl. 7.56

jeg tror nok at disse indlæg rammer situationen så godt som det lader sig gøre - men om de ændrer noget - det vil tiden vise

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2016 kl. 9.16

Havenyt.dk er ikke en forening. Havenyt.dk er PØ´s (Praktisk Økologis) kanal til af formidle viden om økologi til en bredere kreds, end foreningens medlemmer.
Dette forum er kun en del af Havenyt.dk, og det vil bestå så længe alle vi, der gider vil give relevante og gode svar.
At det ikke er de samme, der er på hele tiden er da kun en fordel.
Aktiviteten i haven varierer over året. Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at mængden af spørgsmål ændrer sig tilsvarende. Ingen grund til panik over "manglende" aktivitet. Det er da dejligt, at der nu er så megen ro, at man kan være væk nogle dage, og stadig se i oversigten, hvad der er sket i mellemtiden.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2016 kl. 9.46

Når man melder sig ind i noget, hvilket er et krav for at kunne deltage i Havenyts forum, må det ligestilles med et medlemsskab i en forening. Det er jo ingen åben kanal, hvor alle kan deltage uden tilmelding.
Måske skulle det ikke være gratis? I starten gav jeg et bidrag, men ........

Ingeborg

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2016 kl. 10.16

At man skal oprette en profil for at være med er ikke et medlemskab, men en praktisk foranstaltning for at indlæg kan mærkes med afsender.
Et medlemskab tegnes i PØ.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 21. november 2016 kl. 12.23

Det er vigtig at PØ vil bestå for der er ingen alternativ nogen steder men det er mit indtryk at det er folk med god tid , der holder det i live , inkl. mig selv og det er lidt ærligt for det er svært for os at komme med nye indput . Det bliver ofte gentagelser og måske misforståelser vi fortæller de nye , der kommer her . Men jeg kan også mærke at jeg er i en periode hvor jeg har fået nok af økologien...ikke at jeg respekter den, men fordi jeg oplever i øjeblikket, at man diskuterer den i sådan en grad at den er gjort til et problem. Man ser efter min mening for mange problemer omkring den. Det er ikke kun her men snart alle vegne.
Det kan sikkert også være en medvirkende årsag til den manglende lyst til at ville deltage i en almindelige snak, der er her på Havenyt . Her er det også blevet for teknisk og for videnskabeligt . Det kan de fleste ikke være med i . Jeg bebrejder ikke nogle for der er ingen facitliste over hvad man skal skrive om eller hvem, der må deltage i debatten , og jeg forstår også at man lader sig rive med , men måske skal vi prøve at se om ikke vi , med tiden, kan komme tilbage til et mere åbent PØ , hvor vi bare snakker økologi .

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2016 kl. 13.21

Når en af de skarpeste knive i dette forum frejdigt meddeler at han ikke er betalende medlem i PØ på grund af for megen sniksnak, hvorfor forbeholder man så ikke Forum for betalende medlemmer. Så blev der hurtigt renset ud i Forum og dem, der så vil spørge og skrive herinde kan jo udelukkende bidrage med økologiske input af mere videnskabelig karakter.
Jeg vil gerne se en statistik på indskrevne "medlemmer" , antal spørgsmål osv.
Ingeborg

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 21. november 2016 kl. 14.24

Uden at være dum , men ærlig så tror jeg ikke at Havenyt eksisterende. Jeg kan se at efter at jeg har set hvem der står bag de personer som er pioner indenfor miljø arbejde, dem der bl.a skriver artikler i PØ de kommer ikke her forbi mere . De skriver via Facebook. Så får de respons og nye indput med det samme og møder kollegaerne her . De har budskaber at sælge og det kan de herigennem.

Vi er stort set de samme menneske, hvor vi knap nok bliver så velindformeret . Det går stærk på Facebook. Der oprettets special grupper om næsten alt . Har selv været med i Round up stop og og hvor får jeg mest økologisk for pengene osv. og der er mange flere at trække på.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2016 kl. 23.09

Havenyt.dk er et åbent forum, hvorigennem PØ ønsker at formidle viden om økologi bredt.
Havelyst.dk er kun for medlemmer.
Jeg ser jævnligt flere af pionererne i forum, men de deltager jo kun i debatten/oplysningen/spørgsmålene, hvis de føler at der er noget, de ikke har forklaret tidligere, eller at de har fået nye erfaringer eller noget, vi andre formidler forkert.
Hvad kan facebook, som vi ikke kan her? Er facebook en forening?

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. november 2016 kl. 9.58

Facebook er hverken bedre eller værre end alle andre fora, men mere målrettet specifikke interesser. Her kan du oprette din egen kompost/chilli- eller hvadsomhelstgruppe. Du bestemmer selv, hvem du vil lukke ind som medlem og hvem du vil udelukke som medlem.
Tilgangen til HAVENYT er med GOOGLE en ganske anden. Man har et have/plante... eller andet relateret spørsmål og prøver at finde noget om det på GOOGLE. Her dukker så ofte HAVENYT op og har et svar eller forslag.

Når man lander på HAVENYTS side, står der øverst DEN LEVENDE HAVE på nettet.
Så kan man jo undre sig over, hvorfor der ikke står den ØKOLOGISKE HAVE på nettet.

Først når man når helt ned i bunden af siden finder man ud af at HAVENYT drives af PRAKTISK ØKOLOGI. Det er ikke lige der man læser først.

Har man så meldt sig ind for at få svar på det spørgsmål man havde, bliver man efterfølgende overfuset af visse medlemmer, som tror at de ejer HAVENYTS FORUM i kraft af deres viden om økologi.

Jeg forstår ikke, at PRAKTISK ØKOLOGI ikke på nettet markedsfører sig som det de er, nemlig DEN LEVENDE ØKOLOGISKE HAVE PÅ NETTET med tilhørende Forum.

Hvorfor holder man ØKOLOGIEN skjult i markedsføringen af dette forum?

Prøv at google et spørgsmål og luk HAVENYT linket op. Ikke eet ord om økologi før nede på bundlinjen, hvor der normalt enten står adresser, kontaktmuligheder osv.
Ingeborg

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. november 2016 kl. 12.50

Når man kender siden, ser man jo ikke, hvad der står.
Men du har ret. Der bør efter ordet Forum (under den blå bjælke) stå at der er økologisk.
Det finder Fanny nok ud af at formulere, når hun nu også er blevet gjort opmærksom på det.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. november 2016 kl. 13.48

@Lars Holt
Tak fordi du kunne se det manglene og i denne forbindels ret så vigtige ord ØKOLOGI. Desværre er jeg bange for at det er en overordnet strategi bevidst at udelade ordet økologi i markedsføringen af HAVENYT på nettet. Og det er det, jeg bliver vred over, at man ikke kalder en spade for en spade.
Ingeborg

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. november 2016 kl. 13.59

@Ingeborg.
Det tvivler jeg nu meget på, men det tager bestyrelsen sig nok af.
Jeg har jo aldrig været i tvivl om, hvor jeg færdedes - jeg er kommet ind gennem medlemskab af Landsforeningen Praktisk Økologi.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. november 2016 kl. 1.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. november 2016 kl. 9.36

Det behøver ikke at være Havenyt, der er noget galt med, bare fordi 'jeg' ikke er så meget på. Lars har fint forklaret, hvad han mener Havenyt er og bør være. Sådan ser jeg det også.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. november 2016 kl. 12.04

Tak igen - Lars har også altid svaret relevant og sobert. Min interesse er nok også dækket langt ud i fremtiden. Dels fordi jeg har fået besvaret mine spørgsmål, dels fordi jeg ikke gider flabede personlige indlæg. Det er livet for kort til.
Mange hilsner og god vinter
Ingeborg

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 24. november 2016 kl. 13.26

Kære alle

Ja Havenyt er drevet at Praktisk Økologi, og det vi skriver herinde skal følge principperne som foreningen bygger på. Derunder er også respekt for at vi alle er forskellige.

Grunden til at Havenyt ikke bliver markedsført som hardcore økologisk er at der er mange opfattelser af hvad økologi er, og her på Havenyt er der plads til dem alle. Dem der har giftfri køkkenhave og dem der køber økologiske frø og dem der ikke bruger gift i hele haven. Dem der gerne vil dyrke egne krydderurter, men bor i en lejlighed. Men frem for alt vil vi gerne nå mange med vores budskaber om biodiversitet, naturlighed, økologi, glæde og respekt for naturen. Det mener vi ikke vi gør hvis vi som det første råber økologi… for det er ikke til at vide hvad der menes med det. For der er ingen af os der er certificerede, og det er lige som det skal være.

FB er et fint sted at være, og der sker meget og det hurtigt. Dette forum er noget helt andet- et sted hvor de meget erfarne kan hjælpe de nye. Her er ingen dumme spørgsmål. Det er da skønt hvis søge funktionen er brugt først, men hvis den ikke er kan vi nok hjælpe alligevel. Det står alle frit for at springe et opslag over.

Jeg vil bede alle om at huske den gode tone, og tænke over at når man bruger Havenyt.dk, ja så skal nogen jo betale for det- for gratis er det ikke. Måske er det helt ok at give 50 eller 200 kr, det er ikke mere end de fleste bruger på kaffe pr måd.

Det er ikke nemt at holde sig på den gyldne middelvej på Havenyt, der er altid nogen der er utilfredse og andre er tilfredse – og det svinger lidt hvem der er hvad hen over året . Jeg gør hvad jeg kan og jeg lytter til jer og hvad jeres holdninger er.

Det er vinter og vi er alle lidt i dvale- det er Havenyt.dk også, især på forum… men mon ikke der kommer mere liv i det hele når foråret begynder igen ?

MFH Fanny Redaktør

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2016 kl. 14.37

Hej Fanny
Jeg er ked af at måtte skrive det, men det er i ordets videste forstand er bondefangeri at man ikke vil skilte med at Havenyt er et økologisk forum.
Det er jo det samme som offentligt at invitere til et åbent hus at arrangement. Når man så er kommet indenfor, får man at
vide, at det kun er for rødhårede, blåøjede eller hjulbenede.

Jeg kalder det falsk eller uærlig markedsføring og du bekræfter at man ikke vil bruge ordet økologi ”offentligt” om dette Forum.
Nu kan jeg tydeligt se, at det er medlemmer fra Praktisk Økologi, der har en helt anden tilgang end dem, der kommer fra en Google-søgning.
Det anede mig.
Men alligevel tak for et ærligt svar.
Ingeborg

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 24. november 2016 kl. 15.28

Kære Ingeborg
Vi ønsker ikke at bondefange nogen- jeg kan anbefale i alle forumer at læse beskrivelsen og finde ud af hvem der står bag inden man kaster sig ud i det. Og det står alle frit for at lukke deres profil.

MFH Fanny Redaktør

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 24. november 2016 kl. 16.33

Det som Ingeborg prøver at sige, og som jeg har undret mig over i flere år, er hvorfor det skal stå på nederste linie at det er et økologisk haveforum ?
Det kunne vel uden sagtens være en del af logoet øverst på siden ?

Der er ingen tvivl om at man skal overholde et forums retningslinier, men hvis man fra start af gør klart hvem der står bag, vil nye brugere nok læse retningslinierne, og med andre øjne.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. november 2016 kl. 16.43

Det ville da heller ikke være så tosset, hvis vi (bonde) fangede nogen, der ikke anede noget om økologi, og at de derefter blev helt bidt af det, ved at læse de mange fornuftige indlæg om, hvordan man bærer sig ad.

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2016 kl. 17.31

Jeg er helt klart en af dem, der googlede sig til at få et svar her fra havenyt. Med tiden viser det sig, at jeg behandler min have så økologisk på nær kunstgødningen til min græsplæne, som jeg kan gøre det. Men jeg har da sandelig også fået læst og påskrevet herinde, når emnet ikke lige var økologisk. Hvornår er et emne økologisk????
Nå pyt, som lille adventsgave lover jeg ikke at skriver herinde mere. Der er jo masser af svar i HAVENYTS database.
Med venlige hilsner
Ingeborg

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 24. november 2016 kl. 18.47

Kære Ingeborg fortvivl ikke , der er hjælp at hente i Irma til din græsplæne

Nyt svar til emnet »Når foreningerne bliver for gamle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Når foreningerne bliver for gamle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider