Forum

Endelig godt nyt fra landbruget :)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2016 kl. 21.23

Det er jo ikke så tit, at der er gode nyheder fra landbruget, men her er en helt nytænkende svineproducent, som i samarbejde med Coop (hvem ellers?) lancerer en såkaldt "poppelgris". Se skøn video her:

hestbjerg.dk/

Det giver anden hård konkurrence til Jul hjemme hos os !!

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 25. september 2016 kl. 22.08

Det vil da være sundt og bæredygtigt på langt sigt, hvis de mennesker som efterspørger disse varer også kommer til at betale de virkelige produktionsomkostninger.
Det her er en god begyndelse.
landbrugsavisen.dk/%C3%B8konomi/avis-regeringen-vil-spare-millioner-p%C3%A5-%C3%B8kologi

2 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. september 2016 kl. 22.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2016 kl. 22.24

@Frank

Præcis - det er simpelthen noget der bare gør én glad :-D
Og lige præcis den her landmand er jeg sikker på vil vise sig at have været rollemodel for dansk landbrug om 10 år.

Skønt med noget solskin og håb fra den kant !

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. september 2016 kl. 8.49

@Hans

Underlig logik.... dels er det omlægningsstøtten fra konventionel landmand til økolog du åbenbart vil stjæle.
Hvis det endelig skulle være, så skulle alle støttemilliarder til konventionelt landbrug også fjernes i såfald, samt at der skulle ekstra afgifter på konventionel dyrkning, så vi alle sammen slipper for at betale ekstra i skat og i stedet for kommer til at betale den pris som jeres mad faktisk koster + de helbredsmæssige gener, som jeres mad står for. :P :(

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. september 2016 kl. 11.04

Bare en enkelt bemærkning selv om det intet har med havebrug at gøre.
Grundlæggende får alle jordbrugere samme støtte fra Eu enten det er øko eller konventionel. Derudover har økologer fået en ekstra støtte fra landdistriktmidlerne (søjle 2), som også er Eu støtte, men som den danske stat kan bestemme over. Det er nogle af disse tilskud som nu bliver inddraget/omlagt. Det vil så med tiden vise sig, hvor mange der er parate til at betale merprisen på denne produktionsform.
De frigivne midler kunne så eventuelt gå til naturpleje. Der er langt over 100.000 ha offentlig ejede arealer som i disse år gror til i høje stauder, sump og krat fordi der ikke er midler til f.eks. rydning og afgræsning.
Men det har intet med havebrug at gøre, så den diskussion burde føres et andet sted.

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. september 2016 kl. 14.09

Hvis oplægget ikke hører til i et haveforum, så burde du selv lade være med at kommentere på det @Hans. Hvis det ikke er gået op for dig, så er dette et økologisk forum, så den har alligevel sin berettigelse i mine øjne.

Desuden er det som sagt hovedsagelig den 2-årige omlægningsstøtte, der er tale om (hvor landmanden avler mindre, men endnu ikke kan få økologi-prisen for sine produkter).

Og sidst vil V-regeringen/blå blok stjæle disse midler, for at kunne financiere disse 10 nye kæmpe-svinefabrikker. Blot heldigt, at vores pensionskasser ikke tror på konceptet, for så var vores pensioner delvis investeret i det vi selv modarbejder herinde. :P

landbrugsavisen.dk/svin/udkast-invester-k%C3%A6mpefond-i-10-store-svinefarme

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2016 kl. 16.46

Relevansen bliver synlig for dem der prøver at forstå konceptet, bl.a. med beplantning af flerårge vækster til binding af kulstof o.s.v.

@Ayoe
Du ha helt ret, der burde være en regning til landbruget for omkostningerne ved MRSA i sundhedssektoren, pesticider i drikkevand o.s.v. og al støtte fjernes for hele erhvervet eller tildeles efter en skala over faktorer i miljøvenlig drift og sundhedsværdi af afgrøden.

8 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. september 2016 kl. 19.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. januar 2017 kl. 22.10

Det her vil vi se meget mere af i de næste 10 år :)

ing.dk/artikel/oekologi-mindsker-risiko-fedme-allergi-192685

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. januar 2017 kl. 11.43

Jeg må indrømme, at min begejstring for poppelgrise også er med forbehold.
Poppel kom på mode, fordi den vokser hurtigt og kan benyttes til biobrændsel.
Men så hørte jeg fra en planteskole i USA, at de forsøgte det samme for 30 år siden, men gik fra det igen, fordi poppel udpiner jorden.
Tænker man energi og CO2 reduktion, så er landvindmøller i Danmark langt bedre, og det er oven i købet billigere strøm end fra kulkraft og alt muligt andet, man kan foreslå, og de optager næsten intet jordareal.

Har man undersøgt, hvordan det går med udvaskning af næringssalt fra poppelgrise..?
Kan det løbe rundt uden kunstgødning..?

Nogle forskere mener, at verdens største fosforkilde løber tør allerede om ti år, og det vil føre til hungersnød andre steder i verden.
Men i Danmark har man netop tilladt et højere forbrug, selvom drikkevand, vandløb og fjorde i forvejen bliver smask forurenede af næringssalte.

De mulige dyrevelfærdsmæssige fortrin ved at holde skovgrise kan jeg dog godt få øje på.

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. januar 2017 kl. 18.17

Når vi bare frem til et EU-forbud mod nedvisning af afgrøder til foder og konsum, er det jo i sig selv en succes:

banglyphosate.eu/

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 29. januar 2017 kl. 18.35

Der må ikke sprøjtes brødkorn til menneskekonsum med Glypfosat inden høst i Danmark. Og ikke med stråforkorter i hele vækstperioden.
Det er betingelser, møllerierne og kornhandelen sætter, og der bliver taget prøver for at se om betingelserne er overholdt.
Vh. T&HPP

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. januar 2017 kl. 22.09

men det er lovligt at nedvisne brødkorn ind til 10 dage før høst?
Og svinefoder? Maltbyg (øl)?

Vi får det jo i kroppen via fødevarer - det er påvist utallige gange.
Med mindre man køber økologisk altså.....

Frivillige aftaler er en anden sag, her taler jeg om lovgivning.

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 29. januar 2017 kl. 22.34

Det er kornhandelen, der styrer det spil. Der kan ikke sælges korn til brød og øl som er nedvisnet. Det er så et spørgsmål, hvad det ender med på bundlinien, om der bliver sprøjtet eller ikke. Så enkelt er det.
Der er fundet AMPA hos rigtig mange mennesker. AMPA er også nedbrydningsprodukt fra fosfonater i opvaskemidler og nogle aminosyrer. Laboratorierne kan ikke sige med bestemthed, hvor det fundne AMPA stammer fra.
Der er varsel om, at der forberedes ændring i bærestofferne i glypfosatmidlerne til efteråret. Det falder fint i tråd med den udvikling i sprøjtemidler som løbende er sket siden de første kemiske midler kom på markedet lige efter ww2.

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. januar 2017 kl. 21.36

Hans (Tilde P.)

Det passer faktisk ikke, at man ikke MÅ nedvisne korn til konsum - det står ingen steder i nogen som helst love eller forordninger.

Dog er det rigtigt, at nogle brød- og ølproducenter kan forlange, at det ikke bliver sprøjtet. Men det er dermed ikke en garanti for, at det ikke sker. :P

Citat:
"Samtidig fremhæver regeringen, at landbruget har indgået aftaler med 'aftagerne' om ikke at sælge korn, der er sprøjtet før høst, til brødkort eller malt. Det står ikke direkte i notatet, men pointen er at undgå, at kornet med rester af glyphosat havner på spisebordene."
ing.dk/artikel/regeringen-siger-god-sproejte-roundup-paa-danske-marker-lige-foer-hoest-185154

Dog er der helt tydeligt noget galt, når selv meget små rester glyphosfat er deciderede livsfarlige jvf. en sprit ny underøgelse - der linker det til non-alkoholisk fedtleversygdom (og dermed muligvis også diabetes type-2).
www.gmwatch.org/news/archive/17402

@Jacob B. ;)

Det er altså først om 30-100 år, at verden regner med at løbe tør for fosfor, med det nuværende forbrug. Det er der tillige konsensus omkring. Og så har Danmark (underforstået landmænd og renseanlæg) et problem med overgødning med fosfor. Det er sådan, at kvælstof-fosfor-forholdet har betydning for hhv. ferskvand og saltvand. Der er mest fosfor i ferskvand (16:1), hvor det dermed er tilførslen af kvælstof der skaber alge-opblomstringer. I havet er der mest kvælstof, hvorfor det er fosfor der er den begrænsende faktor (7:1) for bundvendinger og alge-opblomstringer. Så den udvaskning der sker fra landbruget betyder dermed ikke så meget for vandløb og søer - altså før den når ud i havet. :/ ;)
ing.dk/artikel/vi-ignorerer-alarmklokkerne-fosformangel-paa-vej-roede-felt-187866

Ayoe - som gentalgende gange har diskuteret med agronom-trolls og vundet. ;)

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. januar 2017 kl. 17.15

@Ayoe

Nej, du har helt ret, nedvisning af korn til konsum er netop ikke forbudt i DK, som flere andre EU-lande har gjort bl.a. efter dokumentationen af, at vi alle render rundt med glyphosat i kroppen/ urinen.

Og det praktiseres i stor udstrækning - desværre.

Kender du denne artikel, som sætter fokus på en anden af effekterne af pesticider: Livet i vandløbene trues alvorligt.

gylle.dk/sproejtegifte-goer-livet-surt-for-vaarfluerne/#more-11410

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. januar 2017 kl. 21.21

@Ayoe B. Primdal

Godt du er i tråden, for så får man næppe lov til at dø i synden. :-)

Jeg havde samme kilde, så jeg huskede forkert. Det er i følge kilden om tidligst 30 år, at hele verden løber tør for fosfor.
Men da stadig faretruende for menneskeheden og skamfuldt at være en del af en generation, hvor råstofmisbruget er så vanvittigt.

Og tak for din info om fosfor/nitrat balancen i vandmiljøet.
Her ser det dog for mig ud til, at du går lidt i rette med kilden:

ing.dk/artikel/danmark-storsynder-vi-opbruger-verdens-fosfor-ressourcer-med-rasende-fart-191934
Citat:
-----------------------
Verdens fødevareproduk­tion er afhængig af fosfor-­ressourcer, der slipper op, advarer eksperter. Samtidig er de danske marker mættede, og vores iltfattige søer skyldes fråds med fosfor.
-----------------------

Som jeg forstår dig, så er der naturligt rigeligt fosfor i ferskvand, så det primært er nitrat, der giver problemer.
Du skriver om ferskvand og hav, hvor det forholder sig omvendt. Men hvad så med f.eks. Limfjorden ( hav og ferskvand blandet ), der bliver ramt af bundvendinger..?

Jeg husker for mange år siden, at jeg besøgte Thisted rensningsanlæg. Dengang diskuterede man til min forundring, om man skulle rense vandet for enten fosfor ( kemisk rensning ) eller nitrat ( biologisk rensning ), og ingeniøren stemte for kemisk rensning af fosfor.
Min forundring gik mest på, hvorfor man ikke skulle rense for begge dele, og jeg brød mig ikke om kemisk rensning. Men det var dengang helt uacceptabelt at bruge penge på at fjerne det hele, når det ikke var nødvendigt.
Men efter, hvad du skriver, så får jeg den tanke, at hvis man ville være så ringe, så måtte man måske gøre skiftevis det ene eller det andet alt efter, hvor god gennemstrømning, der var i fjorden sat i forhold til nedbør og udvaskning fra vandløb. Altså måske faktisk uhyre kompliceret og temmelig umuligt at styre..?
Jeg føler mig bagefter, har du evt. et godt link, der kan opdatere mig lidt på dette område..?

Det kniber vist ellers med de gode nyheder fra landbruget.
Og hvis der endelig er en god nyhed, så batter den så lidt, at den nærmere minder om alt det dårlige frem for at gøre op med det.

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. januar 2017 kl. 21.47

@Jakob

De gode nyheder fra landbruget finder du hos økologerne, senest deres planer om inddragelse af klima mm i økologien. Som vanligt er EU en hæmsko på miljøfronten....
okologi.dk/m%C3%A6rke

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. januar 2017 kl. 23.09

@Tom Andersen

Ja, det økologiske landbrug er med til at skabe håb, og det er jo godt.
Men jeg tænker straks, at det håb har været en sutteklud, som man har forblændet befolkningen med i mange årtier, og det er endnu ikke engang 10% af den danske landbrugsjord, der er omlagt til økologisk drift.
Og selvom det hele bliver omlagt, og det vil bedre situationen markant, så tvivler jeg stærkt på, at alle problemer er løst.

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2017 kl. 17.46

@Jakob
Det er befolkningen der bestemmer, hvor stort udbuddet af økologi der er.
Desto mere økologi desto mindre pesticider indtager befolkningen og desto større biodiversitet.

Økologi hjælper ikke på overbefolkning og overforbrug.
Dansk svineproduktion skal reduceres kraftigt og indtjening øges ved produktforædling.

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. februar 2017 kl. 18.57

@Tom Andersen

Økologisk landbrug vil nok ikke kunne standse overbefolkning og overforbrug.
Men det bør et et fornuftigt økologisk tankesæt kunne hjælpe med.

Ja, det er befolkningen, der bestemmer i et demokrati, siger man.
Men hvilket parti skal folket så stemme på for at opnå, at alle fødevarer på markedet i Danmark bliver erstattet med varer fra en statskontrolleret økologisk produktion..?

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. februar 2017 kl. 20.52

Det var da så lidt @Jacob. ;)

Men, rent faktisk har jeg ikke snakket om noget "naturligt" indhold af fosfor i ferskvand. Det er dog muligt, at jeg ikke har uddybet det godt nok. ;)

Det jeg mente var, at det ene uden det andet, ikke laver nogle særlig skade i hhv. vandløb og hav. Og der er jeg fuldstændig enig med dig i, at vi danskere er storslemme i vores overforbrug af en begrænset ressource som fosfor. Fosforen er vigtigst i tropiske miljøer, simpelthen fordi den bliver vasket ud af den megen regn der er i disse klimaer.

Det der er vigtigt at huske på, er at prøve at binde den i jorden (normalt kun max 25%). Men har et link med her, der giver en ganske fin indføring i emnet.
www.sns.dk/landhav/vandmilplan/sns-web/haefte2/haefte2b.htm

Men det er nok ud netop fra den betragtning, at ingenøren har tænkt, at ved at fjerne den ene, så begrænser man risikoen mest for evt. skader. Problemet med kvælstof er jo, at også luften/regnen kan indeholde det og dermed overgøde søer og vandløb, hvis der samtidig er fosfor til stede.

Men har ikke lige sat mig så meget ind i Limfjordens øko- og gennemstrømningssystem, om end det nok er rigtigt, at det betyder en del med fx. stormfloder/gennemstrømning og dermed fornyelse/udskiftning af brakvandet. ;)

Og så har jeg da lige en enkelt god nyhed: ;)
www.information.dk/indland/2016/11/ny-groen-fond-lade-borgerne-opkoebe-landbrug-krise

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. februar 2017 kl. 21.17

@Jacob

Med "fare for at blive grinet af", så vil jeg mene, at svaret på dit spørgsmål omkring hvilket parti man burde stemme på, for at få en så gennemgribende økologisk omlægning som muligt, så må det være Alternativet. De er det mest grønne parti for nuværende og dem der tager klima- og miljøforandringerne mest alvorligt. ;)

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. februar 2017 kl. 8.19

@Aio B. Primdal

Alternativet.... den "venlige" revolution, der vil fylde statskassen ved at lægge afgift på tobak, så der kan blive råd til at modtage 30.000 flygtninge. De skal selvfølgelig have tid til at blive klogere, men jeg må indrømme, at jeg indtil videre har svært ved at tage dem seriøst.
Jeg kan slet ikke se, hvorfor en grøn revolution skal blande sig i folks private rygevaner. Om folk vil skade sig selv, må vel være deres egen afgørelse.
Hellere skulle de sænke afgiften på dansk tobak og støtte, at den bliver dyrket i de fynske drivhuse, som står tomme.
På min tobaksdåse står der, at røgen indeholder mere end 70 kræftfremkaldende stoffer. Det kan ikke passe, at dansk planteavl ikke kan gøre det bedre..?!
Det er godt, at vi har Alternativet i mangel af bedre. Men hvem tror på, at de vil trække Danmark ud af EU for at sikre, at der kun er økologiske varer i Danmark..?
Jeg vil se det, før jeg tror det.

Jeg savner nok et parti, som mindre venligt kalder sig "De Grønne Rabarber", og de skal være så stinkende sure, at emaljen øjeblikkeligt forsvinder på enhver, der forsøger at sætte tænderne i dem.
Så sur er du ikke, men starter du partiet, så skal jeg nok stemme på det alligevel. ;-)

Tak for linket.
Jeg er heller ikke ordentligt inde i Limfjordens problemer. Men jeg tror, at de nærmest har opgivet at kontrollere næringssalte og i stedet hæmmer algeopblomstring med muslinger. Løgstør var engang en fiskerby, men i dag har byen en musling som varetegn, og der holdes muslingefest, og alle er glade. I hvert fald dem, der er med til festen. Jeg bliver hellere hjemme og spiser rabarbergrød. :-)

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. februar 2017 kl. 8.37

Active NS

Er det en god nyhed fra landbruget..?

www.fcsi.dk/
Citat:
-----------------------
Alle de steder, hvor gyllen er tilsat Active NS, kan vi uden problemer røre tanken op og tømme den helt.
Vore naboer og turister siger også, at det ikke længere lugter, når vi kører gylle ud på markerne.
-----------------------

Det er en god nyhed, at det lugter mindre.

Men kommer der så andre giftige dampe, som man ikke bliver advaret om, fordi de er lugtfri..?

Og hvad sker der med jorden og f.eks. nedsivning af næringssalt..?

Der er næsten altid en bagside på en medalje.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. februar 2017 kl. 9.26

@Jacob

Først, mit navn ER Ayoe og ikke Aio (heller ikke helt samme udtalemåde - nærmere Ajo) ;)

Men ang. Alternativet (må indrømme, at jeg ER Alternativist og desværre stadig menneskelig, hvorfor der til tider ryger en finke af fadet), så betyder det faktisk noget for mig, hvor div. afgifter bliver lagt. Fx. (selv om jeg selv beklageligvis er ryger) gør det ikke mig spor, at lægge afgift på ting der ødelægger helbredet, miljøet eller klimaet.

Så som økolog, så rager det mig langsomt, om det er tobak, benzin (for mit vedkommende hellere stor afgift på CO2-tungt brændstof end på bilerne) eller sprøjtegift - så der må gerne ligges en seriøs afgift på disse ting. Det er i øvrigt heller ikke ulovligt at dyrke tobak til eget forbrug, så hvis du er sur over afgifterne kan du jo dyrke selv - tillige helt uden tilsætningsstoffer. :)

Folk kan altså gøre lige hvad de vil (også ryge sig selv ihjel, hvis de vil) - de skal bare betale ekstra for visse valg og dermed mindre for andre = status quo generelt. ;)

Og så er der altså ikke ret mange fynske erhvervsdrivhuse der står tomme jvf. selvsyn i mit lokalområde - og de er (med økologens øjne) heller ikke nødvendigvis specielt grønne m.m. de er opvarmet med vind- eller solkraft. Desuden, så kan du købe økologiske cigaretter allerede = cigaretter uden tilsætningsstoffer. Og ellers kan du ryge cigarer, de er også stort set uden tilsætningsstoffer. ;)

Jeg er ikke altid enig med partiet om alt, men jeg har sgi ingen steder set, at det vil modtage titusindvis af flygtninge og det snakkes der heller ikke om internt i partiet.
De siger blot, at vi skal overholde div. konventioner og at de flygtninge der allerede er her, skal behandles på lige fod med danskere. Lige nu er det faktisk sådan, at danskere nærmere bliver behandlet som flygtninge (kontanthjælpsloft, starthjælp m.m.) og det er (pardon) pisse forkert i min optik.

Og nej, Alt. vil heller ikke umiddelbart trække Danmark ud af EU, det står endda i deres partiprogram som "JA, men..." - de vil hellere lave EU om og kun bruge det de steder hvor der er en idé i at beholde det, dvs. mindre centralisering.

Takker iøvrigt for rosen, selv om jeg "nogenlunde forsøger" at holde mig til deres kodex om at snakke pænt - lige bortset fra de før omtalte finker. ;)

<3-lig hilsen
Ayoe ;)

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. februar 2017 kl. 9.38

Hmmm... så vidt jeg kan se, så er Active NS øjensynligt blot noget avanceret kattegrus, så det virker nok på samme måde i naturen som kattegrus = bliver klæg og tungt.

Desuden, så er produktionen af det uden tvivl lige så CO2-tung, da det skal brændes i store ovne, samt opbruger Danmarks lerreserver.... så umiddelbart er det ikke på nogen måder et bæredygtigt produkt. Det vil jvf. Hans' (Tilde P.) link (imponeret iøvrigt) sandsynligvis heller ikke virke specielt godt.

Og endelig, den bedste måde at sænke lugt- og ammoniak-udledningen på, er simpelthen at producere LANGT FÆRRE svin. ;)

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. februar 2017 kl. 11.30

@Ayoe B. Primdal

Undskyld stavefejlen i navnet. Jeg kom til at kopiere det fra min kladde fra et indlæg til øvetråden, hvor jeg ville give dig en fin hentydning om, at du havde stavet mit navn forkert i denne tråd længere oppe. Det var ikke meningen, at det skulle optræde her også.
Mit syn er nok ikke, hvad det har været, for jeg så ingen finker. Men diskussionen om Alternativet blive vist for stor til denne tråd. Jeg mener dog nok, at hvis konventioner ikke er økologisk bæredygtige, så bør målet være at opsige eller ændre dem frem for at overholde dem.

Tak for dit syn på Active NS.
Men jeg tror ikke, at det er kattegrus. Jeg har set et billede, hvor en landmand hælder det ud over spaltegulvet med en vandkande med brusehoved. Og det opløser halmen.

Ja, vi vil hellere have færre svin. :-)

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. februar 2017 kl. 23.03

Om nedvisning af korn- og foderafgrøder med glyphosat
gylle.dk/roundup-ny-risikofaktor-for-leversygdom/#more-11845

31 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Camilla Petersen, 9. februar 2017 kl. 14.56

Slettet af administrator 5. marts 2019 kl. 10.50.

Nyt svar til emnet »Endelig godt nyt fra landbruget :)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Endelig godt nyt fra landbruget :)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider