Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2016 kl. 17.24
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. august 2016 kl. 19.20
Mon ikke landets miljø og landbrugsminister lige om lidt forsikrer os om, at det ikke er bevist at det er skadeligt og at vi derfor roligt kan gå ud i regnen?
Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2016 kl. 19.38
Skrevet af: Tilde P., 9. august 2016 kl. 19.44
@Vibeke.
Det er sket.
landbrugsavisen.dk/mark/minister-vil-ikke-forbyde-prosulfocarb
Og så er det slet ikke aktuelt lige nu.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. august 2016 kl. 19.51
Nåmen, det er heller ikke bevist, at ministeren ikke er skadelig :-/ - eller er det?
Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2016 kl. 19.58
Forbasket svineri - håber og beder til at et regeringsskifte engang vil rydde helt op i det konventionelle landbrugs forfordelng og etablere erstatningsansvar overfor alle ødelæggelserne - ikke mindst på andre erhverv:
okologi.dk/soeg?q=prosulfocarb
Her kan du se kommuner og om din landmandsnabo bruger midlet:
gylle.dk/saa-tungt-falder-giftregnen-over-de-danske-kommuner/#more-10582
Skrevet af: Annette Lundgaard, 9. august 2016 kl. 21.06
Desværre kan jeg ikke slå liden til, at et regeringsskifte hjælper på noget som helst. Ville sådan ønske, det var anderledes..
Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2016 kl. 3.03
Det er da noget "#¤%! Svineri!
Jeg har lige kigget på kortet- og Nordfyns Kommune- er med i gruppen af de værste. Ikke så mærkeligt, da Nordeuropas største løgfabrikant har jorde her. Men alligevel.
Jeg har altid spøgt med at min have kun kan være halvvejs økologisk, da jeg har dyrket mark på to sider, men denne her gift, har jeg ikke kendt til, Her bekymrer man sig om Round Up, Gylle og den slags, og så er der i virkeligheden mange flere...
Sidste år var her løg, betyder det, man skal kassere egne frugter/bær- så?
At ens hjemmeavlede æbler/pærer bør kasseres? At man kan opgive at lave hyldesaft mm?
Og hvis man ikke kan, kan man så sende regningen til den uduelige landbrugsminister- eller Løgbaronen?
UFF!
Må lige læse mere om skidtet.
Mvh
Tine- i mine unge dage var det syregn, man skulle bekymre sig om- Oh tempera, oh moes- eller tempus fuggit!
Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2016 kl. 3.26
Detter her lyder da hyggeligt:
www.middeldatabasen.dk/product.asp?productID=50902
Undgå indånding af aerosoltåger, meget giftig for vandlevende organismer og virkning på nyttedyr: Ukendt.
Det andet link, jeg fandt, viser at brugen steg stejlt i 2012, men har ingen nyere tal.
>>Virkningsmekanisme
Herbicid, som blokerer fedtsyresyntesen ved en anden virkningsmekanisme end ACCase-inhibering>>
okologi.dk/nyheder/2015/09/pesticidregn-aebler-igen-forurenet-fra-oven
Jeg synes, vi alle sammen skal skrive et læserbrev til om ikke andet, den lokale avis, men også de aviser vi, hver især læser. Og til Landbrugsministeren, og andre i Landbruget- og fx Etisk Råd.
Jeg har selv for år tilbage været med i en kampagne, der var stærkt medvirkende til, at der ikke kom rodeo i Parken.
Det bedste ville være, at kunne påpege, hvorfor midlet er usundt, og stærkt uønsket.
Men jeg leder videre.
PTØH- den landbrugsminister, der er uddannet teolog- og løj om sin uddannelse. Men han er fra landet, måske er han også ....
Det må man nok ikke skrive her, Men nullo respekt for fyren.
Mvh
Tine- leder videre, evt kan jeg sætte en skabelon op for læserbreve.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2016 kl. 7.03
Skrevet af: Tilde P., 10. august 2016 kl. 8.49
Husk at tage Tyskland og Polen med i bedømmelsen, ellers hjælper anstrengelserne ikke ret meget.
Hvor længe er luft om at bevæge sig over Østersøen med 10-15 m/sek ved vinde mellem SV og SØ?
Skrevet af: K. Olesen, 10. august 2016 kl. 10.26
Prosulfocarb -
S-Benzyl dipropylthiocarbamate -
virker ved at blokere dannelsen af de forgrenede essentielle aminosyrer med enzymet Acetolactatsynthase (ALS) , med langsom visnen til følge.
pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Prosulfocarb#section=Top
pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Prosulfocarb#section=Stability-and-Reactivity
"Thio and dithiocarbamates slowly decompose in aqueous solution to form carbon disulfide and methylamine or other amines. Such decompositions are accelerated by acids."
- Men der er ingen oplysninger om nedbrydningstiden - som altså må være længere uden syrer.
Stoffet blokerer enzymet ALS:
en.wikipedia.org/wiki/Acetolactate_synthase
"The resulting product of this reaction, acetolactate, eventually becomes valine, leucine, and isoleucine. All three of these amino acids are essential amino acids and cannot be synthesized in the organism."
"Herbicides that target the acetolactate synthase (ALS) are among the most widely used weed control chemicals since their introduction into the marketplace in the early 1980s, including five classes (sulfonylureas, imidazolinones, triazolopyrimidines, pyrimidinylthio (or oxy)-benzoates and sulfonylamino-carbonyltriazolinones). The mechanism researches have progressed unprecedentedly in the last two decades. Primary mode of action of the ALS-inhibiting herbicides that interfere with the activity of ALS enzyme seems no longer in doubt."
Der angives meget voldsomme sikkerhedsforanstaltninger i afsnit 8:
Precautionary Statements
P261: Avoid breathing dust/fume/gas/mist/vapors/spray.
P264: Wash ... thoroughly after handling.
P270: Do not eat, drink or smoke when using this product.
P272: Contaminated work clothing should not be allowed out of the workplace.
P273: Avoid release to the environment.
P280: Wear protective gloves/protective clothing/eye protection/face protection.
P301+P312: IF SWALLOWED: call a POISON CENTER/doctor/... IF you feel unwell.
P302+P352: IF ON SKIN: wash with plenty of water.
P321: Specific treatment (see ... on this label).
P330: Rinse mouth.
P333+P313: IF SKIN irritation or rash occurs: Get medical advice/attention.
P363: Wash contaminated clothing before reuse.
P391: Collect spillage.
P501: Dispose of contents/container to ...
Ligeledes på Tine Andersens link:
www.middeldatabasen.dk/product.asp?productID=50902
"Der skal være et interval på 100 dage for såning/plantning af efterfølgende afgrøder tilhørende skærmplante-familien (Apiaceae) undtagen bladselleri, gulerødder, knoldselleri, pastinak og persillerod. Undgå forurening af vandmiljøet med produktet eller med beholdere, der har indeholdt produktet. Rens ikke sprøjteudstyr nær overfladevand."
Det bruges bl. a. til bekæmpelse af rajgræs (Lolium).
da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Rajgr%C3%A6s
Skrevet af: Lene Skelmose, 10. august 2016 kl. 12.56
Landmænd skal/vil have erstatning for ikke at sprøjte tæt på vandboringer - men der er ingen erstatning til dem der lider tab/skade af deres sprøjteri. Der er ingen logik!!!
Skrevet af: Tilde P., 10. august 2016 kl. 13.13
@Lene Skelmose
Der er erstatning for sprøjteskader.
Det er så, efter Dansk ret, den der påstår at være blevet påført en skade der har bevisbyrden.
I tilfælde med midler som, under uheldige omstændigheder, kan spredes med vinden over store afstande, kan denne bevisbyrde være vanskelig at løfte.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Karna Maj, 10. august 2016 kl. 17.36
Jeg har været inde og se på, hvem der sprøjter med Prosulfocarb i mit lokalområde. Det gør de alle sammen!
Så jeg kan være helt sikker på, at det er på mine æbler.
Skal jeg så i år lade være med at tage mine dejlige - ellers usprøjtede - æbler med til mine børnebørn i København?
Og skal jeg overveje at lade æblerne falde ned på jorden og blive liggende der?
Det har nogle konsekvenser helt ind i hjertekulen hos haveejerne, at Prosulfocarb skal være tilladt at bruge.
Skrevet af: Tilde P., 10. august 2016 kl. 18.23
Mon jeg tør være saglig uden at blive kørt helt ned under jorden?
Problemet er , at der bliver sået vintersæd meget tidligere nu end for nogle år siden. Der skal dermed sprøjtes mod græsukrudt tidligere og dermed ved højere temperaturer end før og med risiko for højere fordampning af midlet.
Det bliver meget svært at undvære dette græsmiddel om efteråret, og især hvis reduceret jordbehandling vinder større udbredelse.
Det er en politisk beslutning at begrænse brugen eller helt forbyde midlet. Man må så tage de konsekvenser som bliver følgen i form af ændrede dyrkningsmønstre.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tilde P., 10. august 2016 kl. 18.25
Men husk at tage tyskerne og polakkerne i ed også.
Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2016 kl. 19.13
@Hans
Som vanligt flygter du fra dit ansvar og glemmer at feje for egen dør før du kaster ansvaret på dine kolleger i udlandet!
Problemet er ikke at, der sås vintersæd tidligere og tidligere eller andre af dine dødsyge søforklaringer, men at det tillades, at drive et erhverv på en måde, der fratager andre mennesker friheden til at vælge selv! Ødelægger økologiske landmænds høst, forurener naturen og forgifter os alle sammen.
Ja, vi tager gerne konsekvensen i form af andre dyrkningsmønstre - økologisk dyrkning!
Føj for pokker for et erhverv der forsvarer retten til at sprede sine gifte på anden mands jord og afgrøde.
Skrevet af: Tilde P., 10. august 2016 kl. 19.23
Ha. Ja det anede mig.
Når der bliver trykket på visse knapper, så kører lirekassen igen og igen og igen på de samme melodier uden at der kommer noget konstruktivt ud af maskinen.
Men det kan så nok ikke være anderledes.
Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2016 kl. 20.00
Jeg synes ærlig talt, at et kursskifte mod økologi er et konstruktivt syn på fremtiden for dansk landbrug. Det er trods alt et fåtal af normalt begavede og oplyste mennesker, som ønsker at deres krop indeholder gift fra dig og dines sprøjter, når nu alle ved, at der er en økologisk vej.
Den eneste lirekassemand jeg kan få øje på her Hans, det er dig og du spiller den samme, kedelige visionsløse melodi om og om igen.
Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2016 kl. 20.42
Jeg har hidtil undladt at blande mig i denne debat, fordi jeg ikke ved, hvordan jeg kan se, om/at jeg er blevet svinet til.
Skal jeg anlægge en sag, skal jeg jo kunne se skaderne mens man kan huske, at naboen sprøjtede med det middel. Og der må ikke være andre syndere i nærheden, for så kan man jo ikke vide, hvem af dem der var, der sprøjtede det, der gik ind over mig.
Det er en brist i det danske retsvæsen, at den, der anlægger en sag skal bevise, at den indklagede uden nogen som helst tvivl, har udført den skadevoldende handling. Det urimelige består i, at de følger godkendte forskrifter, og så har dommerne tilsyneladende svært ved at skære igennem. Sender man gift ud i naturen, bør man selv kunne bevise, at det ikke har gjort nogen skade! Det er skadevolderen, der har fagkundskaben, den ramte er i udgangspunktet ganske uvidende.
Tænk blot på de bilejere, der blev anklaget fordi deres bil med elektronisk lås blev stjålet, uden at der manglede nøgler. Dommerne troede alt for længe på sagkundskaben (læs branchen), at en elektronisk lås ikke kunne brydes op.
Jeg glæder mig over, at det er de økologiske landmænd der får et rimeligt udkomme af deres arbejde for tiden. Læg om til økologi, Hans P/Tilde, og vær med til at få Danmarks eksport af landbrugsvarer til at stige.
Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2016 kl. 21.31
Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2016 kl. 21.49
Skrevet af: Tilde P., 10. august 2016 kl. 21.54
Økologisk planteavl er kun muligt med store offentlige tilskud og tilførsel af store mængder konventionel svinegylle.
Hvor skulle den gylle egentlig komme fra, hvis alt blev drevet økologisk? Det viger man altid let og elegant udenom.
Skrevet af: H. Christensen, 10. august 2016 kl. 21.59
Nåre, så er vi igang igen med at vælge mellem et landbrug der forurener(sprøjter) og et landbrug der forurener(CO2 og kvælstof udvaskning)
Undskyld men det er pest eller kolera.
Og hvis skyld er det så?
Før i tide var det syreregn der faldt i haven, nu er det sprøjtegifte og CO2 der forpester luften og vandet.
En ting er sikket og det er at der bliver flere mennesker på jorden og samme jord kan brødføde ca 10 milliarder mennesker.
Og de samme mennesker vil forurene mere.
Og selvom det var ønskeligt at økologisk landbrug kunne lever fødevare nok troer jeg ikke at det pt kan lade sig gøre.
Har lige siddet og set hvor meget diesel en guldmine bruger om dagen. Det er jo latterligt.
Mvh
Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2016 kl. 22.40
@H Christensen
Du tager fejl m.h.t. økologi og kvælstofudvaskning, samt CO2, kildehenvisning venligst!
Du tager også fejl m.h.t. om økologi kan brødføde Verden. Det handler her om at ændre føden fra for meget kød til lidt kød.
WHO /FAO anbefaler desuden økologi til den 3. verden.
Du har ret med guldminen, det er latterligt, men også sørgeligt.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2016 kl. 22.49
Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2016 kl. 22.54
Økologisk have- og landbrug er mulig og ønskelig - det drøftede vi grundigt i februar 2015.
Det er manglende egenbetaling for det konventionelle landbrugs ødelæggelser, der bremser udviklingen. Denne tråd handler om at Prosulfocarb spredes til naboejendomme, uden at skadeslidte opnår erstatning. Skulle den skadevoldende landmand betale erstatning, ville hun jo naturligvis ikke have råd til at sprøjte, og måtte overgå til økologi.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. august 2016 kl. 23.02
Skrevet af: H. Christensen, 10. august 2016 kl. 23.06
Frak
Det er også rigtigt men det er alle resurser.
Lars
Så er der lige det med RU fra alle der bruger det og nitrat fra dem der bruger det.
Det der bliver brugt er godkendt (ikke at det hjælper)
Så det er folketinget eller ennu være EU der er det største problem og der er godtnok ikke meget hjælp at hente.
Mvh
Skrevet af: Ayoe B. P., 11. august 2016 kl. 0.33
@Tine
Jeg har også kikket ekstra nært på Nordfyns Kommune (da jeg også bor her) - og vi er heldigvis ikke en af de værste kommuner. Vi bruger "kun" 0,9 l pr. ha sprøjtet areal, hvor de storslemme kommuner er oppe på omkring 2,5 l pr. ha sprøjtet areal. Det skyldes sandsynligvis kun, at vi mest dyrker majs til Vemmelev (bio-olie) og at vi ikke har ret mange frugtavlere heroppe (solbær- og hindbær-avlere er nogen af de værste, så vidt jeg kan se). :(
@H.C.
Du har desværre ret i, at økologisk landbrug har et større forbrug af disel og deraf følgende større CO2-udledning for nuværende. Dette skyldes, at økologer er tvunget til mere mekanisk ukrudsbehandling end landmænd der sprøjter. Jeg har læst en artikel omkring dette problem også, men kan ikke finde den igen, selv om jeg plejer at gemme den slags link.
Mht. kvælstof, så er jeg så stor praktiker, at jeg ikke mener, at man behøver kun at have biologisk gødning, men at man også kan bruge kunstgødning som supplement - og stadig bør kunne kalde sig for økolog. Rigtig mange af næringsstofferne forsvinder ud af landbruget, når vores varer bliver eksporteret til byerne og udlandet, så vi har behov for at genindvinde så meget som muligt fra byernes affald/rensningsanlæg - og det er kun muligt, hvis vi behandler det i div. mekaniske og kemiske processer, så det ikke bærer nogle sygdomskim eller giftstoffer med tilbage i kredsløbet. Teknikken er allerede ved at blive udviklet, men kræver offentlig støtte til at blive færdigudviklet i full-scale testanlæg.
Link til UN-rapport og DR omkring økologi og fødevareforsyningen på verdensplan.
1) www.huffingtonpost.com/2013/12/17/un-report-organic-farming_n_4461577.html
2) www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/oekologisk-landbrug-kan-maette-alle-verdens-munde
@Tilde
Kik på ovenstående link.... så finder du ud af, at man sagtens kan dyrke økologisk, uden ret meget svinegylle.
Desuden, så er økologiske landmænd nogen af dem der klarer sig bedst (forudsat, at deres avl ikke bliver ødelagt af naboens sprøjtning) - muligvis også fordi det oftest er dem der har ideerne til velbetalte biproduktioner. Og det alm. landbrug får endnu mere i støtte end økologiske landmænd gør. Det link jeg smider her er kun hvad Danmark og EU afleverer til jer og det inkluderer selvfølgelig også økologer, da de får lige så meget i ha-støtte som konventionelle gør - men de får altså ikke mere end konventionelle bønder, ud over omlægningsstøtten der kun varer i 2 år. ;)
politiken.dk/indland/politik/ECE3120157/landbrugets-statsstoette-i-2016-er-gjort-op-de-faar-10198600000-kroner/
/Ayoe
Skrevet af: Tine Horsum, 11. august 2016 kl. 0.52
@ Ayoe
Hr. Baronen dyrker da løg, porrer, græskar mv- og korn. Han har faktisk også æbleplantage.
I nærheden bor der en kå-l/porre-avler.
Og frøgræshalm, raps er også stort.
Jae, majs- min hadeafgrøde fordi, den går ud over trafiksikkerheden, jeg kan sgm ikke se, om der kommer biler! De små smalle veje...
Mvh
Tine
Skrevet af: Tom Andersen, 11. august 2016 kl. 7.19
@Ayoe
Kunstgødning er en energiskurk, ødelægger lokalområder, hvor visse råstoffer udvindes og er ikke økologisk bæredygtig.
Helt enig i, at næringsstofferne den "menneskelige gylle" skal ind i cirklen og absolut enig i, at giftstofferne ikke skal med :)
Om økologi og klima (CO2):
www.klimadebat.dk/per-koelster-oekologi-og-klima-r640.php
Jeg mener desuden, at krav til økologi m.h.t. kulstofbinding og biodiversitet skal skærpes/ indskrives i regelsættet. I dag er det blot positive sidegevinster.
Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2016 kl. 8.32
Af Tines link 2 fremgår det, at økologisk landbrug belaster kloden mindre med CO2, end konventionelt landbrug gør. Fordi økologen opbygger humus i sin jord. Den humus er desuden med til at planterne trives bedre, og de danner mere energi og har større vitamin- og mineralindhold pr. vægtenhed. Økologiske varer er altså meget billigere, end de ser ud.
@H. Christensen
At et middel er godkendt berettiger ikke til at sprede det på andres ejendom og fødevarer.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2016 kl. 9.11
Hvor mange medicinrester indeholder den gylle der spredes ud?
Ingeborg
Skrevet af: Ayoe B. P., 11. august 2016 kl. 9.26
@Tine
Majs er bestemt heller ikke min favoritafgrøde - den har spærret min sommerudsigt i de sidste 4 år - og landmanden med mark op til min have er stoppet med at lave sædeskifte og vil fremover KUN dyrke majs på marken. :(
Men underligt nok, så betyder det valg, at jeg er heldig netop mht. mindre prosulfocarb (giften omtalt i denne tråd) i mit nærmiljø.
@Tom (indlæg 32)
Nu ser jeg kunstgødningsproduktion som noget mere end blot import af efterhånden sjældne råstoffer og ødelæggelse af lokalområder - jeg ser det også som en mulighed for at lave et cirkulært næringsstofkredsløb, som er nødvendigt i fremtiden. Dvs. at det er en løsningsmodel der kan genbruge mere end den forbruger. Med andre ord, så er al produktion/genbrug noget der er kunstigt og kræver energi i en eller anden form.
Set i det lys, så er produktion af fx. elbiler, genbrug af metaller eller biogasanlæg bestemt heller ikke CO2-fri eller ufarligt for omgivelserne, som mange ikke regner ind i deres grønne regnskaber. ;)
Og lige en oplysning til alm. bagrund:
Al omstilling til nye og renere energiformer koster ganske meget mere olieforbrug end der er behov for her og nu, uden omstilling (altså på den korte bane) - dvs. at man rent teknisk ikke kan omstille, uden at forbruge op mod måske 50-100% mere olie/kul, før man kan udfase det helt. :-/
/Ayoe
Skrevet af: Anonym bruger, 11. august 2016 kl. 11.09
Skrevet af: H. Christensen, 11. august 2016 kl. 13.03
Nogle græsser især svinglerne er gode til det.
Mvh
Skrevet af: Jens Knudsen, 11. august 2016 kl. 16.55
Spændende læsning i Franks link.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.