Forum

Klippe, brække, hive?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 19.03

Hej
Jeg husker de fine haveudsendelser med Anne Just's have i Tune. Og jeg tænker på hende hver gang jeg skal klippe noget ned. Hun forklarede en medhjælper at man når man skal klippe stauder eller f. eks. lavendler ned, tager man fat om det antal grene man kan have i hånden som en "hestehale" og klipper. Den teknik har jeg med glæde brugt i mange år. Også i dag, hvor det var lavendlernes tur til at blive klippet ned.
Ingeborg

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 19.10

Færdig med halvdelen
Ingeborg

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 19.12

Det der driver mit haveværk er tanken om hvordan det kommer til at gro og se ud. Mon det bliver som de foregående år? Mine lavendler har ca. 20 år på bagen.
Ingeborg

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 19.15

Når jeg skrev min overskrift til dette emne som "klippe, hive - brække, er det fordi jeg gerne vil vide, hvordan andre f. eks. gør når der skal klippes stauder ned. Hosta stilkene hiver jeg op. Høstfloks stilkene brækker jeg af. Hvordan gør I andre? Jeg prøvede faktisk at meje lavendlerne ned med hæksaksen, men oprydningsarbejdet bagefter med at samle de enkelte pinde op er betydeligt sværere end at klippe en håndfuld ad gangen og lægge den i kurv/trillebør. Så er der rent bord med det samme.
Ingeborg

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. marts 2015 kl. 19.49

Flotte lavendeler! Jeg bruger samme metode med at klippe et bundt ad gangen. Men er det ikke lidt tidligt at klippe lavendeler ned?
Andre stauder der let løsnes ved roden river jeg af.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 22.15

Hej Mette Lund
Når jeg har haft tiden til det - har jeg også klippet lavendlerne ned om efteråret i stedet for om foråret. Mine kan sagtens klare det. De er jo slet ikke frosset ned denne vinter - hvor vi jo har haft meget få frostnætter og en enkelt hård frostnat.
Ingeborg

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. marts 2015 kl. 23.32

Det bliver frostvejr samtlige nætter i næste uge, så man skal nok ikke gå amok i beskæring af noget som helst endnu...

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 7.11

Og hvis man interesserer sig for dyreliv/ biodiversitet skal man huske, at mange dyr/ insekter overlever kun vinteren, hvis der er visne planter helt hen til det rigtige forår :)

De har ikke en chance i en "BoBedre-have"!

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2015 kl. 9.03

kære Tom Andersen
En Bo Bedre have udelukker ikke dyreliv/biodiversitet. Jeg har med mine 1500 kvadratmeter masser af af skjule/fødesteder og dermed også et rigt dyreliv i min have. Min have er nu engang baseret på æstetik og ikke på rod og heller ikke på afgrøder. Her understøtter jeg så de mennesker, der skal leve af at dyrke økologiske grøntsager, frugter og såmænd også blomster.
Ingeborg

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. marts 2015 kl. 13.10

Mine lavendler bliver beskåret i april, med den elektriske hækkeklipper. Men nu har jeg også rigtig mange meter, så det ville være helt håbløst med håndkraft. Og det er intet problem bagefter at rive det hele sammen med en løvrive, hvilket giver i omegnen af 1 m3 lavendelafklip hvert år!

Stort set alle stauder, måske med undtagelse af pæonerne, brækker jeg af, det er ikke gjort endnu, men regner med at gøre det i påsken. Det er meget lettere og hurtigere end at gøre det med beskærersaksen.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2015 kl. 14.04

Hej Trine
For mit vedkommende har jeg nok ca. 25 meter lavendel - man ser jo kun en brøkdel på billedet. Desuden er der lavendel mange andre steder - dog i små grupper. Det ville være langt nemmere med hæksaksen, men oprydningsarbejdet vil tage længere tid end klipningen. Det kommer jo lidt an på i hvilke omgivelser lavendlerne er placerede. Der er tæt bevoksning omkring mine lavendler.
Ingeborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 16.35

Kære Ingeborg
Jeg har slet ikke dig eller din have i mine tanker her.

Til andre med interesse for at passe på kriblekrable, så er her en god artikel:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saedskifte_og_naboplanter/831.html

og her fås et kort svar på hvornår staudetoppe klippes ned i den miljøvenlige have:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/842.html

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2015 kl. 17.24

Af hensyn til overvintrene insekter er det fuldstændig underordner, hvornår ting bliver klippet ned.
I de stadier som insekter overvintrer i, dannes der ved indgangen til vinter "kølervæske" i cellerne, som kan modstå op til - 30-35 gr.
Det kritiske tidspunkt er om foråret, hvis vi her i Marts får så lang en lun periode, at de begynder at live op og tynde cellevæsken op. Streng nattefrost - ned til - 10 gr , hvad meget nemt kan forekomme, tager så livet af en masse.
Hvis de ikke kunne døje alm. vinterkulde, var de uddøde for længst på disse breddegrader.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. marts 2015 kl. 18.24

Mine lavendler bliver hvert år bidt pænt ned af Bambi & Bambi. Ingen spekulationer over hvornår, hvordan og oprydning.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2015 kl. 20.05

Hans, alias Tilde, som konventionel landmand igennem mange år, siddende bag rattet i traktoren med efterspændt sprøjte eller (kunst)gødningsspreder, har du udviklet et helt specielt syn på biodiversitet, begrænset til livet på en bar mark!

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. marts 2015 kl. 5.04

Den metode bruger jeg, når jeg slår/skærer ukrudt med segl, om det er kvik, nælder eller små brombær- så er det lige til trillebøren og komposten. Eglet er en mere skånsom metode, hvis der nu står planter, man gerne vil beholde.

Men i år lod jeg mig lokke ud i haven alt for tidligt, så.. Der røg 200 kvm af krudtet (fra meget meget nede sydpå! Rødderne blev endda gravet op!), men stauderne, har stadig alt det visne. Det er jo kun marts endnu- selvom i torsdags nærmest var maj!

Mvh
Tine- mit "sydlige krudt"- er brombær, og dem og nælder og korbær, må en vis mand have opfundet... Nu bander jeg ikke, vel? :-)

Nyt svar til emnet »Klippe, brække, hive?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klippe, brække, hive?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider