Forum

Hvorfor økologi?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. september 2013 kl. 22.23

Har lige set filmen "Food Inc" igen.....

Har du ikke set filmen kan den lejes on-line for 29,- hos Kino.dk
Har du ikke set den og er du bare en lille smule skeptisk overfor
retten til kommercielt at eje en plantes gener/ GMO, så se den!!!

Når du har set den, så tænk på, at EU er i gang med i praksis at begrænse al frøhandel til få store selskaber...og du ved, hvad dét vil komme til at betyde for dig, som forbruger.

Bliv ved med at støtte de danske økologiske landbrug!

kino.headweb.com/da/201297/food-inc

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. september 2013 kl. 23.45

Der er intet nyt i, at forædlervirksomheder har en form for patent på planters arvemasse (gener).

Der har i mange år skulle betales en forædlerafgift til de firmaer, som har frembragt nye sorter (gensplejsning).

Der skal også betales afgift, hvis man bruger egen avl til udsæd.

Og så mangler jeg en definition på GMO.

Hvad forstår I ved en GMO plante?

Er der forskel på, hvordan der er fundet frem til en bestemt egenskab hos en plante?

Eller er det en form for politisk korrekthed, fordi nogen engang har set sig onde på nogle multinationale selskaber?

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. september 2013 kl. 7.00

For økologer/biodynamikere står diskussionen kun mellem CMS-hybriderne.
www.biodynamisk.dk/sider/frugtbare.html

Hybrider er tilladt i økologisk avl, hvilket for mig at se også er problematisk. Ikke pga. Forædlingsmetoderne, men fordi det er et problem med ikke-frøægte sorter.

Og ellers er der lidt overblik her:
www.okologi.dk/baeredygtigt-forbrug/hvorfor-oekologi/gmo-i-oekologisk-perspektiv.aspx

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. september 2013 kl. 7.19

@Hans: synes i øvrigt, det er en sjov formulering med "fundet frem til en bestemt egenskab". GMO handler jo ikke om at finde en ny egenskab ved planterne, men om at tilføre dem nye egenskaber, som de ikke ville kunne finde på i naturen.

Det handler ikke kun om krydsbestøvning af fx æbler og tomater.
Den primære egenskab i GMO-sorter er pesticidresistens (herbicider/ukrudtsmidler og mod skadedyr).

I Canada er det i dag helt umuligt at dyrke raps af egen avl - økologisk eller ej- da GMO-generne krydser så nemt pga. bestøvning. Søg evt. På google på ordene canola + GMO, eller Percy Schmeiser, og se hvordan GMO kan ødelægge en mands liv...

Derfor forsigtighedsprincippet!

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2013 kl. 7.48

Nu var jeg så ubeskrivelig dum at nævne GMO - jeg havde glemt Hans (konventionel landmand) og ligesindede her på forum....:)

Til alle: Hvis du ikke har set filmen så se den!!! Det er bare så skræmmende - også for landmanden, hvilket der er flere sørgelige eksempler på i filmen.

Der er også håb i filmen. Amerikanske "organic" farmere har succes hos forbrugerne - og er kommet på hylderne i Wal-mart!!

Se den, se den..... og lad os have en dialog på baggrund af filmen - ikke mere manipulation gennem flere langhårede, tunge teoretiske og forvrøvlede sammenligninger - se virkeligheden i USA. Den er måske på vej til EU - til dig!

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. september 2013 kl. 9.08

Tak for linket til filmen, Tom - har ikke fået set den endnu, så det vil jeg gøre snarest!

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. september 2013 kl. 9.44

Jeg må sige, at der stadig er godt gang i "religionen" og "bekymringsindustrien".

Jeg kan nok skaffe en håndfuld frø af Vild Gulerod eller Strandbede, hvis der er nogen som vil helt tilbage til "rødderne".

Men husk at de er gensplejsede, og der ikke er garanti mod mutationer ;-).

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2013 kl. 10.23

@Hans
Kan du ikke bare respektere tråden og så ellers oprette din egen ?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. september 2013 kl. 10.34

@Tom.

Nåh, det er kun for de frelste som vil klappe hinanden på skulderen.
Men lad så venligst være med at blande landbrug ind i billedet og hold jer til jeres eget område, selv om det falder jer svært.

Jeg skal nok holde min mund og ikke forstyrre i timen.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2013 kl. 11.06

@Hans
Se nu filmen og bidrag med din professionelle viden på saglig vis.
Det ville jeg og andre med mig sætte stor pris på.

Men drop det der snik-snak :)

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. september 2013 kl. 20.28

Hans: nu har jeg arbejdet med økologisk landbrug i 20 år, er uddannet agronom, og mener derfor, at jeg har mindst lige så gode faglige forudsætninger for denne debat, som du...

Men hvad laver du egentlig på dette forum, hvis du ikke vil lære om økologi? Du kan jo bare benytte dig af Haveselskabet (ingen kritik af dem), hvis du synes, der er højere til loftet der...

Se dog filmen!

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. september 2013 kl. 20.57

Freya.

Ja, og jeg har været selvstændig planteavler siden 1959.

Men du har da nok ret i, at jeg ikke har noget at gøre her.
Jeg vil derfor med det samme anmode redaktionen om, med omgående virkning, at slette min profil.

Kan I hygge jer fremover

med venlig hilsen

Hans Petersen

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. september 2013 kl. 22.25

For pokker Hans, tøv nu lidt med udmeldelsen. Der er vel også plads til os ikke troende.
Du er kommet med mange gode indlæg igennem tiden, forsæt med det.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. september 2013 kl. 23.39

Jeg har ikke set filmen og kan derfor ikke tale med om den men jeg har set og læst om talrige eksempler på hvordan at mennesket med dens teknologi vil forbedre produktiviteten . Koste hvad det vil. Også når det gælder inden for landbruget . Vi skal huske på at selvom vi dyrker økologisk er vi ikke gået tilbage til de gamle racer/sorter som vi tidligere har benyttet . Vi har gennem avl nøje udvalgt bestemte racer/ sorter som vi derefter avler videre på. Og der er selvom vi ved at mange af de racer/sorter som vi tidligere dyrkede havde nogle gode egenskaber . I virkeligheden burde en økologisk landmand holde sig til de gamle og stabile sorter/racer, men det er lang fra virkeligheden, for han skal også tjene penge . Derfor bliver han en del af den udvikling, som han tager afstand fra, men som ikke giver ham noget valg og som i sidste ende også er styret af forbrugerne, der vil have varer med særlige egenskaber . Ting, som også den økologiske landmand skal leve op til .

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 29. september 2013 kl. 12.39

Hej Hans.
Jeg er helt enig med Mogens E.
Du skal blive ved med dine gode indlæg i dette forum.
En debat med dine indlæg fra den virkelige verden giver et langt mere nuanceret billede af, at verden ikke er firkantet.
Hvis ikke debatter får dette helhedsbillede, kan forum blive for ensidigt og kedeligt.
Det svarer lidt til på en restaurant at tro, at man skal spise menukortet, når det nu beskriver det, man synes om.
Hilsen Jens Knudsen

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2013 kl. 13.56

Har I fået set filmen, så vi kan tale om det, som tråden startede med?

Det handler jo om de store frøfirmaers trang til at bestemme, hvad vi alle skal dyrke - både på marker og i haver. Og deres ønske om at "eje" retten til alle frø af en bestemt sort - har vi lyst til, at det skal være sådan?

Det er ikke bare et spørgsmål om økologi eller ej - det drejer sig om biodiversitet og vedkommer vel alle os, der kan lide at dyrke jorden, og som ikke vil dikteres, hvilke sorter vi må dyrke i den? Og som oven i købet kan finde på at bruge egne frø...

Og hold nu op med den der religionssnak - det virker 100% lige så religiøst at hive den op ad hatten hele tiden, som vores holdninger åbenbart virker på jer, så skal vi ikke bare holde til emnet?

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. september 2013 kl. 14.05

Hans: tag ikke sådan på vej. Jeg har ikke bedt dig melde dig ud af forum. Blot spurgt, hvad du får ud af dette forum, hvis du ikke vil lære om økologi? Det fik jeg ikke svar på.
Generelt synes jeg, at man skal stille sig nysgerrig og lærende over for livet. Det er vel det, du bruger dette forum til?

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. september 2013 kl. 16.32

Freya:
Skal vi repetere børnelærdom?
Gerne for min skyld.
Kan du bidrage med noget nyt, som ikke allerede er kendt fra da jeg lærte landbrug i sin tid hvor alt var det man i dag anser for ny viden indenfor økologi?
Eller har du noget helt nyt, som jeg ikke har fået opdateret indenfor det sidste døgn?

Nyt svar til emnet »Hvorfor økologi?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvorfor økologi?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider