Forum

Skal jorden behandles i mit drivhus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars B, 5. februar 2014 kl. 19.22

Har et nyt drivhus, som står på en forholdsvis leret jord.

Min plan er at dyrke direkte i jorden, men skal jeg behandle jorden for at gøre den klar til dyrkning, da jorden er rimelig kompakt og leret?

Ved ikke om der evt skal iblandes sand, spagnum eller andet, så gode råd ønskes.

Forventer at skulle dyrke tomater, agurker og chili...og måske peber.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 6. februar 2014 kl. 7.07

Jorden har godt af noget god kompost, ganske som hvis du planter udenfor. Desuden har jeg stor glæde af vandingsanlæg, med regnvand fra 1000 l beholder , og så er det et held hvis grunden skråner lidt. Det kostede ikke så meget i Bilka og har holdt i årevis.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 6. februar 2014 kl. 11.25

Jeg har et lille drivhus med tre bede. Sidst år gravede jeg kompost (fre egen kompostbunke) ned i to af bedene. Det var ikke noget stort arbejde alligevel gad jeg ikke det tredje. Heldig nok, for jeg fik se hvad kompost gør ved planter. I de to bede jeg gravet kompost ned var planterne SYNLIGT større og frodigere. At jeg så overvandede tomatplanterne så de ingenting smagte er en anden sag.... Læs evt i Camilla Plums bog med afsnittet om detsamme. Tomater, direkte i jorden, vandning mv. Noget andet hun skriver om som er meget interessant er biodiversitet, om mange forskellige planter i drivhuset bare der er næring nok :-) Hun er ikke så dum igen ;-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars B, 6. februar 2014 kl. 13.59

Tak for indlæggene, men kan nogen sige mig,om jeg bør blande jorden med noget, da jeg som sagt har lerjord?

At der evt skal kompost i jorden - ihvertfald efter der har været dyrket 1.gang, regner jeg også med,men er i tvivlom,om jorden er for tung som den er nu eller om man skal iblande sand, spagnum eller andet?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. februar 2014 kl. 15.00

Hej Lars det vil være en rigtig god idé at lægge et ca 10cm lag, gerne 0/2 vasket sand (lerfrit) ovenpå jorden og blande det i de øverste 15 - 20 cm jord, du vil så få en let og luftig jord, hvor rødderne kan brede sig, men spar på komposten da der helt sikkert er en del næring i leret, der først skal bruges, du ønsker jo sikkert frugter i stedet for blade. Hilsen Henry G.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. februar 2014 kl. 17.12

Hej Lars
Vil du dyrke økologisk?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars B, 6. februar 2014 kl. 18.30

Økologisk...præcis hvad og hvorfor spørger du?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. februar 2014 kl. 19.05

Hej Lars

Fordi mit svar på dit spørgsmål afhænger af dette:-)

Ved den økologiske dyrkning skal du tænke på at opnå en "levende jord", altså en jord fyldt med liv. For at opnå det, skal der være ilt, vand og mad til beboerne, som indbefatter dine planters rødder, men også svampe, bakterier, orme, bænkebidere, biller o.s.v.

Med en stiv lerjord har du problemer med maden og ilten til beboerne, mens lerjorden er god til at holde på vandet.

Min anbefaling er at du een gang graver bedene i en god dybde, mens du iblander filter-grus / vasket grus i rigelig mængde, så du opnår en luftig og porøs blanding (ilt kan nu trænge ned i jorden ved de skiftende lufttryk).

Til slut kommer du kompost på toppen (mad til beboerne) og det tilfører du hvert år i de næste 4 - 5 år, hvorefter du kan begynde at udskifte det øverste lag inden du kommer nyt kompost på. Dette af hensyn til at modvirke evt, opformering af sygdomme. Jeg skifter sjældent jord i mine bede.

Nu har du alle forudsætninger for bedre og bedre resultater hvert år efterhånden, som jorden bliver rigtig god løbende at omsætte din kompost og frigive næringsstoffer.

Du behøver slet ikke at tilføre gødning, men brug evt, lidt organisk gødning, hvis du mangler kvælstof (planterne gulner i løvet).

Spagnum bør du ikke bruge af hensyn til højmoserne og det er intet værd i forhold til kompost og indeholder kun tilsat mineralgødning.

Nyt svar til emnet »Skal jorden behandles i mit drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Skal jorden behandles i mit drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider