Hvorfor blomstrer min hortensia ikke?

Jeg fik sidste år 2 stk. hortensia, som er plantet i krukker med spagnum. I år har de kun haft grønne blade – hvordan får jeg dem til at blomstre igen?

Med venlig hilsen
E. M. Lundgaard, september 2002

Svar

Der kan være fler grunde til, at dine hortensiaer ikke blomstrer:

  • De kan have stået i krukkerne for længe (2 sæsoner?) uden at få tilført ny jord.
  • Du kan have gødet for kraftigt med kvælstofholdig gødning.
  • Sphagnumen kan være helt tømt for mineralske stoffer og især for fosfor som

er det stof, der bruges ved dannelsen af blomsteranlæg.

Kuren består altså af tre led: omplantning, ophør med kvælstofgødskning og tilførsel af en blandingsgødning med et højt indhold af fosfor. Men vent nu ikke resultater allerede her i efteråret!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomstrer min hortensia ikke?

Søg:

Støt Havenyt.dk