Kan man omplante jordbær og hvidløg i marts?

Jeg er ved at omlægge grøntsagshaven og vil derfor gerne flytte hvidløg, som har overvintret, samt 3-årige jordbærplanter. Slangehvidløgene er startet fra topløg i efteråret 22.

Jeg vil meget gerne bevare høsten, men samtidig har jeg god tid netop nu til det nye havestykke.

Kan jeg flytte planterne i marts måned uden at gå glip af jordbær og hvidløg i år?

Mvh Louise

Med venlig hilsen
Louise, februar 2024

Svar

Kære Louise,

Med forsigtighed og en stor rodklump, så rødderne forstyrres mindst muligt, kan du godt flytte både hvidløg og jordbærplanter her i marts og få dem til at gro godt videre.

Sørg efterfølgende for, at de ikke tørrer ud. Vær især over dem jævnligt med vanding, hvis foråret bliver tørt, og brug jorddække der er med til at holde på fugten i jorden og forbedre den.

Hvidløgene kan med fordel få tilført noget velomsat kompost i forbindelse med plantningen på det nye voksested. De trives også godt med et tilskud af kalium f.eks. i form af et lille drys træaske fra rent træ.

Det er lige på det allersidste, men det er faktisk muligt også at sætte fed af hvidløg nu. Det giver ikke så store hvidløg som dem, der blev sat i efteråret, men det kan lade sig gøre, hvis der er plads til flere i det nye bed.

Med hensyn til jordbærplanterne, så kunne det være en overvejelse værd at plante nye jordbærplanter i stedet for at flytte de nuværende. Flertallet af jordbærsorter giver flest og størst bær de første 3 år og begynder derefter at give mindre bær, der tit er velegnede til at sylte, men ikke så store og lækre at spise friske.

Læs mere om jordbærdyrkning her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man omplante jordbær og hvidløg i marts?