Hvad hedder de lilla blomster?

Er disse blomster eller ukrudt?

Og hvad er det for noget?

Med venlig hilsen
Camilla S, maj 2022

Svar

Kære Camilla,

Min kollega Mia Stochholm har identificeret din plante som korsknap. En fin plante, der trives i fuld sol såvel som på havens skyggefulde steder.

Korsknap er spiselig, og den dyrkes blandt andet i permahaver. Blomster og blade har en karakteristisk aromatisk og kraftig mynteagtig smag, som gør sig godt i urtete, urtesnaps eller som pynt i salaten.

Det er også en god insektplante, der især er til glæde for humlebier og andre bier.

Så der er ikke nogen grund til at luge den væk i frygt for, at den er ukrudt.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder de lilla blomster?

Søg:

Støt Havenyt.dk