Forum

Reparere huller i græsplænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2024 kl. 8.04

Vores fine græsplæne er helt uden mos efter robotklipning i 1 sæson. Desværre havde alle haver påvires vej besøg af et par undslupne hængebugsvin gennem flere uger. De har gravet godt rundt i jorden, så der blev nogle grimme huller.
Jeg har kunnet reparere et par steder, hvor græsset så bare er vokset op igen. Der er dog et par steder, hvor jeg er nødt ti at reparere.
Mine muligheder er at grave ud og genplante græs fra kantstikning
Eller at løsne jorden og så nyt græs.
Hullerne er spredte, så jeg skal have robotten til at køre udenom, hvis der skal såes. Det bliver lidt besværligt at afgrænse.
Hullerne er ca. 40x40 cm.
Heldigvis har svinene ikke fået gravet de nedgravede kabler til robotten op.
Alternativt kunne jeg håbe at de græsløse pletter vil gro til med græs af sig selv.
Andre må have samme problemer med muldvarpeskud.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2024 kl. 7.38

Du skal jo have plænen jævn igen.
Uanset om du derefter sår nyt græs, eller planter kantafskæring, kan du vel beskytte pletterne med et lille hegn eller tråd i rette højde.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2024 kl. 7.49

Tak for svaret. Plænen er allerede jævnet igen men med skaldede pletter. Indhegning med et eller andet, mens græsfrøene spirer, skal være ret solidt til en robot der vejer 9 kg. Jeg præver både transplantation og græsfrø på samme sted.
Metode til transplantation? Jeg bruger den specielle "boreske" som man bruger til at lægge blomsterløg med.
Med venlig hilsen - Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2024 kl. 7.54

Til dem der vil prøve transplantering af græs, er her et billede af min planteske.

Nyt svar til emnet »Reparere huller i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Reparere huller i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider