Forum

Kompost fra genbrug

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2024 kl. 19.05

Hej.
I forbindelse med kantstikning af græsplænen er jorden så våd at jeg ikke som i tørre tider kan ryste det meste af jorden af. Robotten skal imidlertid have en plan overgang fra plæne til bed. Derfor skal jeg have fyldt op langs kanterne hvor jeg ikke har lagt sten langs kanten.
I et forum for robotejere er der en mand som bruger kompost fra genbrug til at fylde op med. Jeg mener at det vil give græskanterne ekstra grokraft, men han skriver at kompost fra genbrug er steril og uden næring.
Det mener jeg ikke. Har han ret ?
Iøvrigt laver jeg selv kompost og det kunne jeg ikke drømme om at smide langs græskanterne i større lag.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2024 kl. 22.09

Hej Ingeborg.

Kommunekomposten er ikke næringsfattig, men analyser viser at der er ca 1 procent kvælstof i et kilo kommune kompost. Dvs at for hver gang man tilfører et kilo kompost er der 10 gram kvælstof til rådighed. Til dine græskanter tilføres en del og det giver lidt næring
Men kompost er nok det bedste og billigste du kan bruge til dit formål.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. maj 2024 kl. 10.57

Der er stor forskel på kommunekompost. Man skal søge den seneste analyse fra det pågældende sted.

Der er kvælstof svarende til hestemøg, og til over det dobbelte.
Jeg håber, at jeg kan vedhæfte billedet.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2024 kl. 23.46

Hvis man tager tallet for kvælstof i den rubrik, der hedder middel kommunekompost, er det 0,83, hvilket passer meget godt med det jeg skrev, nemlig at det var ca 1 procent.

Mængden af kvælstof som jeg ofte hæfter mig til er meget forskelligt fra kompost til kompost for jo mere kvælstof du har i blandingen jo højere kan du komme op. Men man kan ikke bare tilsætte en masse kvælstof, som f.eks hønsemøj, og så tro at man får en super kompost. Der vil gå en masse kvælstof tabt. En fingeregel siger at der skal være en forskel på kvælstof og kulstof i forholdet (1:20) for at der er harmoni i mellem tingene.

Har man en masse hønsemøg bare man blande det med spåner eller en anden form for træmasse .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. maj 2024 kl. 8.53

Søren Duun. Apropos hønsemøg. Jeg smider hønsemøg på min kompostbunke, så jeg går ud fra, at der er et højt næringsindhold i min kompost? Men er der andre næringsstoffer som jeg skal være opmærksom på at mine bede mangler, når jeg bruger kompost som jordforbedring?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. maj 2024 kl. 10.57

Hej Mette.

Hønsemøg er rigtig godt og sammen sætningen minder lidt om kunstgødning, lige bortset fra at kunstgødning er mere koncentreret. Men der god balance imellem de forskellige næringsstoffer...så brug det endelige

Nyt svar til emnet »Kompost fra genbrug«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost fra genbrug

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider