Forum

Er dobbelte ranunkler flerårige?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2024 kl. 22.42

Jeg lod mig i påsken friste af nogle flotte ranunkler. Troede faktisk at jeg da de var afblomstrede kunne "fange" en knold, men der var slet ingen knold, kun rodtrævler.
Er det fordi de er drevet frem at knolden er opbrugt?
Lyder dumt, men jeg er ret skuffet over de manglende knolde.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2024 kl. 21.26

Hej Ingeborg.

Jeg har forsøgt at finde ud af om de dobbelte ranunkler er et eller flere årige og umiddelbart kan jeg kun finde ud af at sorten HAVERANUNKEL (RANUNCULUS ASIATICUS 'AVIV BLANC') er flere årige og hvid. Men hvis jeg har forstået det rigtig så skal alle dobbelte ranunkler graves op inden vinteren, lidtt ligesom dahlia knoldene og opbevares frostfrit.

Jeg kunne godt forestille mig at efter dyrkning forsvinder hovedløget og der bliver kun trævler tilbage som man så bruger til formering af dem.

Hvis ikke det skal være knoldraunkler så findes der også stauderanukler , men disse er efter min mening ikke når så kønne og kun enkelte blomstret...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2024 kl. 21.41

Hej igen

Jeg har fundet et billede (fra en salgsside) og det er knoldene man ser på billedet. Er det sådan at de knolde ser ud som du har gravet op eller er det bare tynde rødder som man ikke kan dyrke videre på.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2024 kl. 22.10

Tak for svaret. Det er desværre kun tynde rødder.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Er dobbelte ranunkler flerårige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Er dobbelte ranunkler flerårige?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider